Thursday 17 March 2016

Disaat diriku kecewa aku mula menyedari

Cinta merupakan fitrah yang Allah kurniakan kepada manusia..tetapi fitrah itu boleh menjadi fitnah jika diletakkan dalam landasan yang salah.Manusia mana yang tidak ada perasaan cinta termasuklah aku sendiri.Dulu aku pernah meletakkan fitrah itu pada landasan yang salah.Ketika aku mula menyanyangi dia aku mula setia..aku mula mementingkan dirinya,aku layan sahaja ego seorang lelaki.Hampir 2 tahun hubungan kami.Namun begitu,disebalik peristiwa itu aku diuji dengan kesakitan.aku mula berubah untuk mencari yang telah lama hilang..Setiap kali aku bersujud kepadaNya..aku akan menitiskan airmata..aku tertanya2 dimana silapku ya Allah..aku mula terdetik untuk berubah ke arah yang lebih baik.aku cuba elakkan diri untuk berjumpa dengannya.Setelah sebulan aku berubah..dia mula mengasingkan diri.Dia mula tidak jujur padaku.Akhirnya awal tahun 2013 aku mintak ditinggalkan kerana aku ingin berhijrah untuk bebas dunia kapel.Hakikatnya memang sakit,tetapi sendiri yang mencari, sendiri tanggung..siapa yang tidak kecewa untuk meninggalkan lelaki yang kita sayang sehingga tidak pernah berpaling tetapi ku yakin ketentuan Allah,aku harus lakukan. Ha kawan2 nak tahu macam mana tips2 mengatasi putus cinta??jom saya terangkan: )

1. Dekatkan diri pada Allah.perbaiki  diri.Jika dulu waktu azan berkumandang kita tak menyahut  

     seruanNya dan lambat menunaikan panggilanNya disebabkan melayani msj dia. Kini cuba solat
     awal waktu.

2.Belajar menutup aurat.

3.Jika ada peluang,selalulah dengar kuliah

4.sibukkan diri dengan benda bermanfaat.

5.elakkan mendengar lagu jiwang
    Sebab kita akan sedih dan ingat padanya

7.baca al-quran dan faham maknanya..insyaAllah kamu akan jawapan setiap ape yang terjadi.


Sekian.jom cuba praktikkan..lelaki yang baik hanya untuk wanita yang baik.so.jom perbaiki diri :)

No comments:

Post a Comment